Meldpunt Schuldhulpverlening Almere

Radar vraagt aandacht voor klachten Plangroep

Afgelopen maandag, 21 februari besteedde het consumentenprogramma Radar aandacht aan klachten over de Plangroep. De Plangroep voert in opdracht van gemeenten, ook Almere, schuldsanering en budgettering uit. In het programma licht wethouder Froukje de Jonge toe dat het vooral gaat om klachten bij budgettering. Dat betekent dat de Plangroep de financiële huishouding van een bewoner overneemt. De bewoner krijgt alleen huishoudgeld, en de Plangroep betaalt vaste lasten en regelt de afbetaling van schulden. Maar dat gaat lang niet altijd goed. Zo krijgen klanten van de Plangroep soms onverwachts een deurwaarder voor de deur of ze direct betalen. Terwijl volgens de voorwaarden van de Plangroep zelf het betalen van schulden verboden is op last van een boete van 850 euro. 

Radar kreeg bijna tweehonderd klachten na de uitzending in januari over schuldhulpverlener Plangroep. De financieel beheerder van mensen met schulden betaalt rekeningen niet of te laat, is slecht bereikbaar en reageert niet op klachten, zo schrijven gedupeerden. Mensen komen bij Plangroep terecht via hun gemeente. De Nationale Ombudsman is kritisch op de rol van deze gemeenten en vindt dat de burger verder van de overheid komt te staan door de inhuur van externen.

Commentaren wijzen verschillende oorzaken aan zoals de invoer van een nieuw ICT systeem, overbelasting en onderbezetting, mede door Corona, slechte bereikbaarheid en verzakelijking. 

Wethouder Froukje de Jonge heeft er vertrouwen in, dat veel dienstverlening bij de Plangroep in Almere goed gaat, ook doordat er korte lijnen zijn omdat de Plangroep in het Stadhuis bereikbaar is. Budgettering wordt echter niet vanuit Almere geregeld, en juist hier lijkt zich gebrek aan communicatie en onderbezetting te wreken.

Het lijkt weinig productief, dat de Plangroep in haar reactie Radar beschuldigt van eenzijdige berichtgeving. "Schuldhulptrajecten zijn vaak complex en om cliënten zo goed mogelijk van dienst te zijn, werkt Plangroep samen met verschillende betrokkenen - zoals schuldeisers – waarbij iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid heeft." Tsja, iedereen bevestigt dat het hier om kwetsbare groepen gaat, en mag je nog over eigen verantwoordelijkheid spreken, wanneer de Plangroep het financiële beheer overneemt bij budgettering?

De reactie van de brancheorganisatie lijkt een afstandelijke, abstracte positie te kiezen, waarbij het gaat over de kwaliteit van een audit. Het is eerder de vraag of de Plangroep op klachten in individuele gevallen adequaat handelt. Want er kunnen misschien weinig klachten zijn op de totale dienstverlening. Het is aannemelijk dat het misgaan in individuele gevallen tot zeer grote persoonlijke problemen leidt, die buiten de invloed liggen van de betreffende bewoners.

Lees verder het artikel en kijk de aflevering terug via deze link